Biz burada otomobil ve kamyonet arkasına takılabilen Römorklardan bahsedeceğiz. Bu Römorklar 2 Sınıftır. O1 Sınıfı olanlar toplam ağırlığı 0-750kg’a kadar olanlar(Römork+Yükün ağırlığı 750kg) O2 Sınıfı olanlarda toplam ağırlığı 751kg’dan 3500kg’a kadar olanlardır. Bu sınıfta olan römorkların
tamamı frenli olmak zorundadır. O2 Sınıfı Römorklara plaka ve ruhsat alma zorunludur.O1 Sınıfı
Römorklarda da plaka zorunludur. Bazı merdiven altı römork imalatçıları O1 Sınıfı römorklarda Tip Onayın mecburi olmadığını söylemektedirler. Oysa Kanun n diyor? Karayolunda yürüyen bilumum
Motorlu ve Motorsuz araçlar Karayolu emniyeti bakımından ”TİP ONAY BELGELİ ” olmak mecburiyetindedir
O1 Sınıfındaki römorklar çeken aracın Karayolu Uygunluk Belgesinde yazılı olan Frenli ve Frensiz Taşıma taşıma kapasitesine göre frenli de olabilir. Pratikte araçlar kendi boş ağırlığının yarısı kadar frensiz römork çekebilir.
Römorklardaki fren sistemi öndeki çeken aracın fren sistemi ile hiç bir bağlantısı yoktur.
Römorktaki fren merkezi önde onu çeken aracın frenlemesi sonunda kendi ataleti ile freni
hisseder ve harekete geçip römorkun frenlerine kumanda eder.Bu nedenle bu sisteme Atalet Freni,
Kinetik Enerji Freni, negativ İvme Freni gibi teknik adlar verilmiştir. Bizde de buna halk arasında çarpma fren denilir.Esasında Fren Merkezinde bulunan ve frenlemede ana fonksiyonu gören
Hidropnömatik sistem( Bilmeyenler bunu amortisör zannediyor) Öndeki aracın küçük frenlemelerinde
sistemdeki gaz sıkışır ve römork frenlerinde bir hareket olmaz ama daha güçlü frenlemelerde gazdan
sonra hidroliğe geçen sistemdir , kuvvet direk arkadaki frenlere intikal eder ve Römorkta fren yaparak öndeki
araca yardımcı olur. Modern Fren Merkezlerinde araç geri geri manevra yaparken römorkun fren
balataları özel bir sistemle otomatik olarak açılır ve geri manevra gerçekleştirilir.Oysa
iptidai sistemlerde şöför her geri manevrada araçtan inip bir mandalı kilitlemek zorundadır.
Römork satın alırken Römorku imal eden firmanın ”Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı”ndan TİP ONAYı belgesi
olması şarttır.Böyle bir römorkta ön şase üzerinde 17 Haneli çakma Şase nosu ve de yanda da Alüminyum resmi
etiketinin bulunması şarttır. Aldığınız faturada 17 haneli şase nosu römorkun markası,imal yılı ve rengi olmalıdır Aksi
Aksi halde Römorkunuz gayri kanuni olur. Türkiye’de römorklar araçlar gibi sigortaya tabii değildir.Çeken aracın
Sigortasına bağımlıdır.Bu nedenlede çeken aracın Kasko sigortasını arttırmak gerekir.Römorkun Tip Onay Belgesi
ve Faturayı göstererek kaskosunu arttırttabilirsiniz . Sigortacı artırmaya mecburdur.
Römorkunuz tip onaysız ise yani yasal olmayan bir römork çekiyorsanız yükünüzü sigorta yaptırsanız bile sigorta ödeme yapmaz . Römorkunuz ithal olsa dahi TİP ONAY’lı olması mecburidir, UNUTMAYINIZ. Gelelim
Aracınıza, taktıracağınız Römork Çeki Demirlerine, bu üniteler her marka ve model araca göre üretilmektedir.
Avrupa’da bunları üreten sayhılı firmalar vardır ve bütün üretilen ürünlerin imalat hatalarına karşı milyon
Euroları aşan sigortaları vardır. Aracınıza taktırırken illa ithal malı olması (E) belgeli,faturalı,gümrük makbuzu
ve projeli olması, montaj yapan yetkili firmanın da faturası istenmektedir.
Bütün bunları ihtiva eden belgelerle muayene istasyonlarından randevu alarak,yasal Çeki Demiri takılı aracınızı
muayene yaptırıp elinizdeki belgelerle aracınızın bağlı bulunduğu Trafik Şubesine giderek ruhsatınıza Römork
çekebilir diye yazdırabilirsiniz.
Saygılarımla.
Tuğrul Bayramcı
Mak.Yük.Müh.(İ.T.Ü.)
- Date: Kasım 2018
- Category: Genel